Graviditet + SSRI?




Jag är i alla fall ett årsförbrukning av p-piller rikare. Kom med andra ord i tid till ungdommottagningen. Det var en annan barnmorska än Inga där och hon ville veta en del grejer om mig. Efter ett tag kom vi in på barn och graviditet. Jag äter ju medicin mot min depression och panikångest och den ger, enligt FASS, upphov till fosterskador!? Eller kan i alla fall. Det vill man ju verkligen inte riskera.
Jag gick och funderade över det där hela kvällen. Måste jag sluta med min medicin?
Jag och mina närmaste vet ju hur jag blir om jag slutar med den. Det är lixom den sämsta idén i hela världen typ. Jag ar slutat med den tre gånger tidigare och varje gång har det gått åt helvete.
Jag drar mig undan, blir deprimerad, skadar mig själv, gråter hela tiden (när jag inte gråter så sover jag), skiter i allt osv. Då kan man ju inte vara gravid heller!
Ska jag avstå från barn bara för att jag råkar äta medicin?

Jag pratade med Tessan senare på kvällen och grät en skvätt. Men hon lugnade mig och sa att det inte var nån fara.
Jag är ändå orolig! Tänk om, tänk om, tänk ooooooooooom.
Nu är jag inte ens gravid, men jag vill gärna vara förberedd. Särkilt om det innebär att jag måste sluta med min medicin, vilket jag borde göra innan jag blir gravid då eller? Ååååh, dumma skitkropp som inte kan klara sig själv. Eller det kanske är hjärnan det är fel på.
Aja, jag fick p-piller i alla fall. Yey.


Idag är jag faktiskt ledig. I alla fall från jobbet. Meeen jag måste plugga inför provet jag har på fredag.
Tänkte försöka träffa Tessan en sväng oxå. Hon, den jäveln, åker ju till Spanien imorn. Jag är inte ett dugg avundsjuk!
Nu ska jag göra lite frukost och snoka i bloggvärlden.


Kommentarer
Postat av: J

Jo, såna piller är inte och leka med när det gäller att skaffa barn. Morsan har ju ätit såna i 100 år.

2008-11-04 @ 12:50:25
URL: http://ringadingdong.blogg.se/
Postat av: Alina

Hoppas du får en trevlig dag! :)

2008-11-04 @ 12:53:57
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: xonx

Bra blogg :)

Besök gärna min fotoblogg.

Följ den gärna via bloggkoll.se



Xonx

2008-11-04 @ 12:57:10
URL: http://xonx.blogg.se/
Postat av: Jessica

Neeeeej vad tråkigt!

Men att inte Inga eller någon annan har kollat upp det där tidigare?!

Då kunde du ju ha vart lite mer förberedd!



Du vet att du kan ringa mig också när det är nåt! <3

2008-11-04 @ 15:43:54
URL: http://jessica182.blogg.se/
Postat av: Jessica

Rebecka och Charlene :)

Man har ju skaffat sig två nya polare :P

2008-11-04 @ 15:49:44
URL: http://jessica182.blogg.se/
Postat av: Tina

SSRI-preparat ska du i samråd med läkare kunna äta när du är gravid. Du ska absolut inte avstå barn för mediciner anser jag. Jag hade upphåll när jag väntade Xander, men började ganska snart igen. Om jag blir gravid igen ska jag inte sluta, dock trappa ner på dosen. Jag mådde apa utan medicinerna och då är det att föredra att man mår bra, så resonerar de flesta läkare också vad det verkar. Jag har tre tjejkompisar som har medicinerat hela sina graviditeter och den enda hittills märkbara konsekvens är att de alla har fått spendera två extra dygn på BB, för observation. Den yngsta bebisen är nu över ett år och alla är pigga, friska och glada. :)

2008-11-05 @ 16:42:41
URL: http://www.fejdan.com
Postat av: Mickis

Nej men det där kan inte stämma. Tessan åt ju sertralin när hon vart gravid, hon slutade dock för att hon kände att hon klarade det, så det hade ju inte med att hon inte fick äta dom när hon var gravid. och jag började ju äta dom när jag var i månad 7 ungefär och det skulle inte vara några problem. Läkaren sa att det är bättre att man äter dom än att gå och må dåligt för det skadar fostret mer . det ända var att man får stanna nån extra dag på bb efter förlossningen för att barnet kan vara lite skakig. Men annars så inget mer med det. så jag tycker verkligen inte att du ska vara orolig över att du inte kommer kunna skaffa barn medans du äter tabletterna. Mår du bra, så mår bebisen bra!



kram på dig! :)

2008-11-05 @ 23:55:51
URL: http://kickoo.webblogg.se/
Postat av: Elenore

Kan du inte äta en annan medicin då?

En som du kan äta och vara gravid samtidigt?

2008-11-11 @ 05:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0